דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שיקום ושימור מבנים 

מאת    [ 16/11/2014 ]

מילים במאמר: 810   [ נצפה 2619 פעמים ]

בשנים האחרונות ניתן לזהות בישראל מבנים ובניינים רבים שעברו תהליך שיקום ושימור מבנים. פעולות אלו נעשות על מנת לחדש ולשמר מבנים בעלי ערך, אם מבחינה היסטורית או מבחינה ארכיטקטונית. מאמר זה יגולל בפני הקוראים את כל הפרמטרים החשובים אותם יש לקחת בחשבון אודות שימור/שיקום מבנים.

 

שימור ושיקום- מהי המטרה

המטרה העיקרית של שיקום ושימור מבנים היא לשמור על המבנה הקיים וזאת משום המשקל הרב שיש לו מבחינה היסטורית, תרבותית או אמנותית. קיימים מקרים רבים בהם הוחלט על שימור של סדרת בניינים ישנים, מתוך מטרה לבנות מחדש את השכונה ולסגל לה מראה וסטאטוס שונה מהעבר. בתל אביב ניתן לראות בניינים רבים שעברו תהליך שיקום ושימור במסגרת פרויקטים של חידוש עירוני ופרויקטים מסוגים נוספים. אחת מהדוגמאות האחרונות לשימור ושיקום של בניינים הוא מתחם שרונה בתל אביב. כאן, חלק מפעולות השימור היו שחזור של המבנים, העברת מבנים למקום אחר, הרכבה מחדש של מבנים, יצירת העתק מקור לבניינים שהיו ועוד. פעולות שימור ושיקום יכולות להפוך סביבה של בתים ישנים ואפרוריים, לסביבה של בתים בעלי נופך עתיק ומיוחד לצד סביבה עשירה במראה ואיכותית מבחינת אופי וזהות מקומית.

 

פעולות שימור ושיקום- כל הסיבות

קיימים משרדי אדריכלים שידועים ומוכרים בתחום השיקום והשימור. פעמים רבות קוראים לאדריכלים אלו 'הקוסמים' וזאת משום המראה של המבנה לאחר עבודת השיקום/שימור. חשוב לקחת בחשבון שפעולות שימור חייבות להיעשות בזהירות ורק על ידי מומחים שיודעים כיצד לבצע את העבודה בצורה הזהירה והמקצועית ביותר. חלק מפעולות השיקום והשימור של מבנים כוללות שחזור בדיוק כמו שהיו בעבר, (ללא שינוי או תוספת כלשהי). יש סיבות רבות בגללן מחליטים על שימור ושיקום של מבנים שונים. חלק מהסיבות הן:

  • חידוש שכונה- הרצון לחדש שכונה מסוימת או אזור מסוים בעיר.
  • לא מסתכנים- יש לקחת בחשבון שבניינים ישנים שאינם עוברים שיקום/שימור יכולים להוות סכנה לציבור. פעמים רבות פגעי מזג האוויר ומצבים של קורוזיה יכולים לגרום לקריסה של חלק מהמבנה ולהעמיד בסכנה ציבור שלם של אנשים ועל כן יש לבצע פעולות למניעת אסונות בעתיד.
  • ערך- פעולות שימור ושיקום מעלות את הערך של המבנה.
  • זכויות בנייה- פעמים רבות האינטרס של העירייה או המועצה היא שאנשים יסכימו וייקחו על עצמם פרויקט של שימור/שיקום ועל מנת לעודד את הדבר, מובטחות מיני זכויות בנייה מיוחדות שלא היו ניתנות במצבים אחרים.
  • שימור- חשוב לקחת בחשבון שמבנים ישנים הם חלק מתהליך הבנייה של מדינת ישראל ולכן הסיבה לשימור ושיקום היא בעצם השימור. שומרים על פיסת היסטוריה. נכון להיום יכולים להחליט על שימור חלקי או שימור מלא, כלומר, שימור של חלק מסוים בבניין בצורתו המקורית או שימור של כל המבנה בכללותו.
  • הגנה ושימור- הגנה על המבנה מפני נזקי מזג האוויר (נזקים שיכולים לגרום לו בני האדם) חיונית. פעולות שמגנות על המבנה יכולות להיות בניית גדר מסביב לו, למנות שומר על המבנה על מנת שלא יפלשו עליו ועוד. שימור המבנה בא על מנת למנוע מצב של הידרדרות במבנה ושמירה על הקיים.
  • שחזור- המטרה כאן היא להחזיר למבנה הקיים את הצורה המקורי שלו. פעמים רבות דבר זה דורש הסרת תוספות שלא היו שם במקור, הוספת חלקים שהתבלו ונהרסו ברבות השנים ועוד.
  • ייצוב- פעולות ייצוב נעשות על מנת להבטיח שהמבנה לא יתמוטט כתוצאה ממזג אוויר סוער, רטיבות, רעידת אדמה, או רעש חזק שיכול להשפיע על היסודות של המבנה.
  • שיקום- כאן מחליטים אילו רכיבים מקוריים של המבנה מעוניינים לשמר וביצוע מיני תיקונים ותוספות שנדרשים על מנת שאנשים יוכלו להשתמש באותו מבנה.
  • בנייה, פירוק והרכבה- יש אפשרות של בנייה מחדש של חלק מהמבנים שמיועדים לשימור או לשיקום. השיקום נעשה על פי העתק מדויק של המקור ובצורה נאמנה למקור. יש מקרים מסוימים בהם מחליטים לפרק את המבנה  ולהרכיב אותו מחדש במקום אחר, כמו למשל במתחם שרונה.

 

שימור- חשוב לקחת בחשבון

כאשר מחליטים על שימור, הכוונה היא  שמעוניינים לשמור על המראה המקורי של אותו מבנה וזאת על מנת להנציח את האותנטיות הויזואלית שלו. בנוסף, חשוב מאוד שניתן יהיה להשתמש במבנה בשגרה. דבר זה מחייב תכנון מוקפד של אדריכל בעל ניסיון בכל הקשור אל שיקום ושימור מבנים (לא כל אדריכל מומחה בתהליך השימור).  התכנון חייב להיות פונקציונאלי לשימוש במבנה, הוא חייב לכלול את התשתית של כל המערכות החשובות של מיזוג אוויר, חשמל, אינסטלציה ועוד. בנוסף, התכנון חייב לקחת בחשבון את כל הקשור אל היציבות של שלד הבניין וזאת על מנת להבטיח שהבניין יהיה יציב. הרבה אנשים סבורים ששימור ושיקום של מבנים דורשים כל כך הרבה פעולות ושינויים, עד כי רוב הזמן לא נעשה כאן שימור אלא בנייה מחדש ושיפוץ אך דבר זה אינו נכון. אדריכלים מומחים בתחום יודעים כיצד לבצע שינויים ותיקונים ועדיין לשמור על אווירת התרבות של המבנה בשילוב פעילות שמתאימה לתקופה זו.

 

לסיכום, שיקום ושימור מבנים יעשו בתכנון מקדים על ידי אדריכלים מנוסים בתחום. חשוב מאוד לבצע בחירה מוקפדת של אדריכלים שביצעו עבודות שימור ושיקום בעבר והוכיחו שהם מסוגלים לשמר את האווירה ואת הנראות ההיסטורית והתרבותית של הבניין ועדיין לאפשר בו פעילות שמתאימה לתקופה המודרנית ולחיי היום יום בשגרה. מבנים שעברו שימור הם מבנים ייחודים ומיוחדים במינם ועל פי רוב ניתן לזהות כי הם חלק מפרויקט שימור.  

 

עמי חורי קידום אתר




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב